Вигинтас Шапокас, Главен изпълнителен директор на BILLA България за „Капитал“:
Ще инвестираме над 60 млн. лв. за растежа ни в България

11/02/2025 - 1. Какви инвестиции направихте през 2024? Открихте ли нови обекти?
Инвестициите ни за 2024 г. надхвърлят 100 милиона лева. От тях 44 милиона лева са насочени за изграждане на новата ни логистична база в с. Загоре до Стара Загора, която предстои да открием в началото на следващата година. Други близо 60 милиона лева са за експанзия – откриване на нови магазини, и за реновация на съществуващите.
Благодарение на сериозните инвестиции в експанзия, до края на 2024 година броят на BILLA магазините в България ще бъде 165 в 51 града. През последните 12 месеца открихме 7 нови магазина. Част от тях са в нови за компанията градове като Тетевен и Свищов.
2. Какви финансови резултати очаквате за 2024 г. - приходи, печалба, ръст, пазарен дял, брой клиенти?
През последните 2 години бизнесът на BILLA България расте стабилно и тази тенденция ще се запази и за 2024 г. Към края на октомври отчитаме ръст на оборота от 6,6%, което е много добър резултат, имайки предвид дефлационната среда за правене на бизнес. Отчитаме и ръст на броя на клиентите от 4,5%, което показва, че хората харесват нашия бизнес модел. Той е основан на предлагане на богат постоянен асортимент от свежи продукти на добри цени в модерни магазини, съобразени с локацията и търсенето на хората.
Що се отнася до пазарния ни дял, в периода 2021-2023 година, ние успяхме да увеличим значително присъствието си на пазара, достигнахме дял от около 20% и през настоящата година успяхме да задържим този дял, според данни на Nielsen.
3. Кои бяха трите продукта/стоки/групи, при които отчитате най-голям ръст в продажбите през 2024?
През последните 12 месеца с най-голям ръст в продажбите са свинското месо, ядките и сушените плодове и скарата от топла точка. При месото ръстът се дължи на все по-високата разпознаваемост на бранда ни „Българска ферма“, с който гарантираме на хората достъп до прясно българско месо. Освен това в избрани магазини имаме и собствени транжорни, в които месото се обработва на място.
През последната година много развихме асортимента ни от ядки и сушени плодове. В тази категория въведохме нови продукти и изцяло нов наш собствен бранд - Nice Bites. В него влизат близо 30 артикула – ядки, сушени плодове и шоколадирани ядки, които са чудесно допълнение към коледната трапеза.
Наблюдаваме и все по-голям интерес към нашата топла точка. Причината за това, е че предлагането на готови ястия е голямо удобство в забързаното ежедневие. Освен това всички рецепти са прегледани и одобрени от шеф Виктор Ангелов, с когото работим от много години.
4. Какви промени в потребителското търсене отчитате?
Изминалата година беше белязана от потребителската реакция на високите цени. Основната промяна беше закупуването на повече оферти. Вътрешно проучване на REWE групата, показва, че 78% от българите пазаруват на промоция. Това се доказва и от нашите данни, според които над 50% от оборота ни се формира от стотици промо оферти всяка седмица.
На второ място идва използването на лоялните програми с 43%. Хората ги използват все по-често, тъй като могат да се възползват от специални персонализирани предложения, да отключват различни отстъпки и т.н. Затова и ние инвестираме в развитието на топ програма за лоялност. Към момента над 2.2 млн. българи притежават BILLA Card, а близо 1.5 млн. я използват активно.
Мога да дам едни красноречив пример за атрактивността на програмата. За 6 месеца над 245 000 наши клиенти са закупили продукт на промоционална цена от 1 стотинка. Нашата инвестиция в това е над 2 млн. лева.
5. Кои бяха водещите трендове в търговията на дребно през 2024? Какви очаквате да са през 2025 г.?
Бих откроил три основни тенденции. Данните от последното издание на проучването ни показват, че клиентите се ориентират към пазаруване в супермаркети от типа на BILLA. Делът на хората, които предпочитат тези магазини достигна 40%, докато при предишното издание беше 36%. Затова и ние инвестираме в разширяване на мрежата ни и навлизаме и в по-малки населени места.
Специално за по-малките градове и за градските квартали разработихме формата BILLA Днес. С него успяваме да отговорим на търсенето на бързина и удобство при пазаруване в близост до дома. Ние развиваме този формат от сравнително малки и удобни магазини от две години. Вече имаме такива филиали в градове като Тетевен, Плевен, Силистра и София. До края на годината ще отворим BILLA Днес и в Бургас.
По отношение на потребителското търсене, ясно се очертава повишен интерес към локалните продукти. Според Mood Tracker, делът на хората, които предпочитат и търсят такива стоки е нараснал в края на годината до 63% при 57% в началото. Ето защо BILLA работи със стотици български доставчици. Нещо повече, ние имаме специална програма – BILLA Градини, за предлагане на български плодове и зеленчуци с намалено или дори нулево количество на остатъчни пестициди.
Трета важна тенденция е все по-широкото навлизане на онлайн търговията в нашия сектор. В партньорство с Glovo ние развиваме премиум услуга, която предлага изживяване като в магазина. Онлайн каналът ни за продажби е достъпен вече в четири града – София, Пловдив, Варна и Плевен, а броят и удовлетвореността на клиентите нарастват, което се доказва от ръста на оборота от над 80% и на поръчките с над 70%.
6. На колко оценявате целия пазар на бързооборотни стоки в България през 2023 и 2024 и каква е прогнозата ви за 2025?
По отношение на оценката на пазара ние се доверяваме на експертните оценки на наши партньори като Nielsen и PRogressive. Техните оценки до голяма степен се припокриват. Данните показват, че през 2023 г. обемът на пазара „Търговия на дребно с бързооборотни стоки” генериран от неспециализираните и специализираните търговци в България предлагащи основно храни, се оценява на приблизително 15 млрд. лева.
През 2024 г. обемът е нараснал с около 800 млн. лв. Прогнозите са, че през 2025 г. ръстът ще продължи и ще достигне около 16,8 млрд. лева.
7. Какво е мястото на изкуствения интелект във вашата компания? Може ли откроите едно въведено решение с най-голям ефект?
Изкуственият интелект може да ни помогне за оптимизиране на някои от вътрешните ни процеси. Разбира се, ние следим тенденциите и тестваме различни решения. Едно от тях са дигиталните етикети, които замениха хартиените на 100%. Така не само пестим 60% от хартията за етикети, но и намаляваме възможността за грешки.
Друга иновация е въвеждането на специални QR етикети за храни с изтичащ срок. Те ни помагат да управляваме по-добре наличностите и гарантират на клиентите, че купуват добри продукти.
Ние тестваме и редица иновации, базирани на AI, които са невидими за клиента, но повишават ефективността на вътрешните ни процеси. Например, прилагаме решения за определяне на това какви количества промоционални продукти да доставим в магазините. Друга иновация е възможността за автоматична поръчка на стоки към магазините.
8.Какви са плановете за инвестиции през 2025? Колко обекта планирате да откриете и къде? Какви други инвестиции планирате за 2025 г.?
Ние имаме амбициозни планове за растеж в България. За 2025 г. планираме да инвестираме над 60 млн. лева. Около 44 милиона лева ще са насочени към разширяването на филиалната ни мрежа с 13 нови магазина. Ние ще увеличим присъствието си в градове, в които вече има BILLA магазини, но и разглеждаме възможности за навлизане в сравнително малки населени места като Видин, Горна Оряховица и Трявна.
Ще продължим и с програмата си с реновация като предвиждаме тя да обхване 6 филиала. За такива проекти сме предвидили над 14 милиона лева. Целта ни е все повече наши магазини да отговарят на модерните тенденции в ритейл сектора и така изживяването за клиентите ни да е по-приятно.
През следващата година ще завършим и новата ни складова база, която ще ни позволи да оптимизираме логистичните процеси в Източна България и да гарантираме по-бързи и точни доставки до милиони наши клиенти. За довършителните работи сме предвидили около 4,7 милиона лева. Тези мащабни планове за инвестиции ясно показват, че ние сме амбицирани да растем и да се развиваме в България